1.Persoanele stabilite în alte State Membre pot depune declaraÅ£ii vamale în România?
Răspuns: În aplicarea art. 64 din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2913/1992, persoanele stabilite în Comunitate pot întocmi declaraÅ£ii vamale în scris în nume propriu, prin reprezentare directă sau prin reprezentare indirectă.
2.Ce condiÅ£ii trebuie îndeplinite de un operator economic pentru a declara mărfurile în procedura de vămuire la domiciliu?
Răspuns: AutorizaÅ£ia pentru utilizarea procedurii de vămuire la domiciliu poate fi acordată solicitantului care îndeplineÅŸte condiÅ£iile prevăzute la art. 264 din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2454/93.
3.Cine eliberează autorizaţia pentru utilizarea regimului de perfecţionare activă?
Răspuns: Autorizaţia pentru utilizarea regimului vamal de perfecţionare activă se emite de autoritatea vamală după cum urmează:
4.Se întocmesc formalităţi vamale pentru a aduce temporar în România un utilaj dintr-un Stat Membru?
Răspuns: Începând cu data de 01.01.2007 România a devenit Stat Membru al Uniuniii Europene, astfel pentru mărfurileunionale nu se mai întocmesc formalităţi vamale ÅŸi nu se mai datorează taxe vamale.
5.Ce regim vamal se utilizează pentru a depozita mărfurile neunionale, fără plata taxelor vamale?
Răspuns: Regimul vamal aplicabil este regimul de antrepozitare vamală, definit la art.210 lit. b)din Regulamentul(UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului Vamal al Uniunii.
6.Care este procedura vamală pentru înlocuirea unui utilaj care s-a defectat în perioada de garanÅ£ie?
Răspuns: Regimul de perfecÅ£ionare pasivă permite exportul temporar de pe teritoriul vamal al Comunităţii de mărfuriunionale pentru a fi supuse unor operaÅ£iuni de prelucrare, transformare sau reparare, iar produsele rezultate să fie puse în liberă circulaÅ£ie în Comunitate cu exonerare totală sau parÅ£ială de drepturi de import.
Acest regim poate fi utilizat ÅŸi în cazul în care mărfurile sunt exportate în vederea înlocuirii în perioada de garanÅ£ie, caz în care punerea în liberă circulaÅ£ie a utilajului înlocuit se efectuează cu exonerare totală de drepturi de import.
7.Se pot prelucra în România mărfuriunionale aduse în lohn, în regim de perfecÅ£ionare activă?
Răspuns: Începând cu data de 01.01.2007 România a devenit Stat Membru al Uniuniii Europene, astfel pentru mărfurile unionalenu se mai întocmesc formalităţi vamale ÅŸi nu se mai datorează taxe vamale.
Astfel mărfurileunionale se pot prelucra în România în sistem lohn, fără a se supune dispoziÅ£iilor prevăzute pentru regimul de perfecÅ£ionare activă.
8.Care este diferenÅ£a între tranzitul comun ÅŸi cel comunitar?
Răspuns: Tranzitul comun - se aplică pentru operaÅ£iuni de tranzit între părÅ£ile contractante ale ConvenÅ£iei privind regimul de Tranzit Comun, respectiv între statele membre ÅŸi ţările AELS.
Tranzit comunitar - se aplică pentru operaÅ£iuni de tranzit între Statele Membre.
9.Ce operatiuni de tranzit se deruleaza in NCTS?
Răspuns: OperaÅ£iuni de tranzit pentru mărfuri comunitare ÅŸi necomunitare, transportate pe cale rutieră (în procedură normală sau simplificată) ÅŸi pe calea ferată sau pe cale aeriană în procedură normală. Nu se depun în aplicaÅ£ia NCTS-RO operaÅ£iunile emise în procedură simplificată specifică transporturilor de mărfuri pe calea ferată sau în containere mari, pe calea aerului, pe cale maritimă sau prin conducte.
10.Ce pot face dacă nu sunt sigur care este originea unui produs?
Răspuns: Dacă, dupa ce aÅ£i consultat reglementările în vigoare, nu sunteÅ£i sigur de originea unui produs sau dacă doriÅ£i o confirmare legală a originii, puteÅ£i solicita eliberarea unei informaÅ£ii de origine obligatorii conform prevederilor Codului Vamal Comunitar.
11.Ce se întâmplă în cazul în care produsele originare dintr-o Å£ară beneficiază de prevederile mai multor acorduri preferenÅ£iale?
Răspuns: Importatorul poate alege regimul tarifar preferenÅ£ial cel mai favorabil. TotuÅŸi regulile de origine ale acordurilor aplicabile pot fi diferite. Astfel, trebuie îndeplinite regulile de origine ale acordului ce urmeaza a fi aplicat.
12.Cum se poate solicita emiterea unei decizii referitoare la informaţiile tarifare obligatorii ?
Răspuns: Cererea pentru obÈ›inerea unei decizii referitoare la informaÅ£iile tarifare obligatorii se întocmeÅŸte cu respectarea prevederilor art. 33 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 din 9 octombrie 2013 ÅŸi art. 19 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2446 din 28 iulie 2015 ÅŸi are următoarele particularităţi:
- Cererea pentru obÈ›inerea unei decizii referitoare la informaÅ£iile tarifare obligatorii se face utilizând formularul prezentat în JO nr. 101 din 16.04.2016. (Rectificare la Regulamentul (UE) 2016/341 al Comisiei)
- În România, Cererea pentru obÈ›inerea unei decizii referitoare la informaÅ£iile tarifare obligatorii se adresează DirecÅ£iei Generale a Vămilor.Lista administraÅ£iilor vamale desemnate de Statele Membresă primească cereri de ITO este publicată în Jurnalul Oficial seria C, nr. 261 din 8.8.2015, pag 28
- Cererile privind deciziile ITO se referă la un singur tip de marfă.
- În cazul în care DirecÈ›ia Generală a Vămilor decide, în urma cererii formulate de titular È™i în condiÈ›iile È™i termenele prevăzute la art. 34 alineatul (9) din Codul vamal al Uniunii, să acorde o perioadă de utilizare prelungită a unei decizii ITO care a fost revocată sau care a încetat să mai fie valabilă, notifică titularului o nouă decizie privind ITO
- O decizie privind ITO este acceptată de autorităţile vamale din toate statele membre cu condiÅ£ia ca marfa prezentată la vămuire să corespundă întocmai descrierii din ITO.