Agenți economici

04 Taxe vamale şi măsuri de politică comercială

 În această secÅ£iune veÅ£i găsi:

  • informaÅ£ii cu privire la măsurile de politică comercială instituite la nivel unional ÅŸi naÅ£ional;
  • informaÅ£ii cu privire la drepturile de import ÅŸi alte taxe aplicabile la importul mărfurilor;
  • informaÅ£ii cu privire la modul de evaluare în vamă a mărfurilor;
  • prezentarea bazei de date TARIC-RO
  • instrucÅ£iuni de utilizare a bazei de date TARIC-RO ÅŸi de completare a declaraÈ›iei vamale 
  • măsuri anti-dumping ÅŸi compensatorii

Măsurile de politică comercială sunt stabilite prin acte normative la nivel unional ÅŸi naÅ£ional ÅŸi se aplică la importul ÅŸi exportul anumitor categorii de mărfuri. Politica comercială include ÅŸi restricÅ£iile cantitative ÅŸi interdicÅ£iile comerciale în probleme de politică externă (embargouri ÅŸi sancÅ£iuni). Unele dintre acestea acoperă toate aspectele relaÅ£iilor comerciale, altele vizează numai anumite produse sau grupe de produse.
     
Măsurile de politică comercială au drept scop:

  • apărarea sănătăţii animalelor, protecÅ£ia animalelor, prevenirea transmiterii de boli de la animale la om, siguranÅ£a alimentelor de origine animală ÅŸi non-animală destinate consumului uman, salubritatea furajelor pentru animale ÅŸi protecÅ£ia mediului. Din aceste considerente operaÅ£iunile de import/export se efectuează în condiÅ£iile prezentării unor documente sau îndeplinirii unor formalităţi speciale;
  • protecÅ£ia împotriva introducerii ÅŸi răspândirii organismelor de carantină dăunătoare plantelor sau produselor vegetale, scop în care vegetalele ÅŸi produsele vegetale trebuie să fie însoÅ£ite la import de un certificat fitosanitar;
  • controlul respectării măsurilor de protecÅ£ie a mediului; autorităţile competente pentru protecÅ£ia mediului conduc procedura de reglementare ÅŸi emit, după caz, avize de mediu, acorduri ÅŸi autorizaÅ£ii, in condiÅ£iile legii, care se prezintă autorităţii vamale la depunerea declaraÅ£iei vamale de import sau export;
  • restricÅ£ionarea sau interzicerea la utilizare a substanÅ£elor ÅŸi preparatelor chimice periculoase; în acest sens, importul/exportul se efectuează în conformitate cu prevederile acordurilor ÅŸi convenÅ£iilor internaÅ£ionale la care România este parte, în baza unui document specific eliberat de autorităţile competente;
  • realizarea politicii statului în domeniul controlului calităţii medicamentelor ÅŸi a altor produse de uz uman (de ex. dispozitive medicale); operaÅ£iunile de import/export a medicamentelor ÅŸi a dispozitivelor medicale se realizează pe baza unei autorizaÅ£ii emisă de autorităţile din domeniul sănătăţii;
  • reglementarea introducerii pe piaţă, a comercializării ÅŸi distribuirii gratuite a articolelor de îmbrăcăminte purtată sau uzată ÅŸi a articolelor textile uzate sau purtate; în scopul protejării vieÅ£ii ÅŸi sănătăţii populaÅ£iei, se admite introducerea în Å£ară a acestor categorii de produse numai dacă se face dovada că acestea au fost supuse operaÅ£iunilor de curăţare, dezinfecÅ£ie ÅŸi dezinsecÅ£ie. 

Prohibiţii şi restricţii

Sunt considerate prohibite toate mărfurile a căror introducere sau scoatere de pe teritoriul vamal al Uniunii este, potrivit legii, interzisă cu orice titlu.

Sunt considerate ca restricÅ£ionate mărfurile a căror introducere sau scoatere de pe teritoriul vamal al Uniunii este supusă unor condiÅ£ii sau îndeplinirii unor formalităţi speciale.

Când introducerea sau scoaterea nu este permisă decât cu prezentarea unei autorizaÅ£ii speciale, mărfurile sunt prohibite dacă nu sunt însoÅ£ite de un astfel de document sau dacă acesta nu este valabil. 

Valoarea în vamă

Valoarea în vamă a mărfurilor importate este, conform Acordul privind punerea în aplicare a articolului VII al Acordului general pentru tarife vamale ÅŸi comerÅ£ (GATT)1994, valoarea de tranzacÅ£ie, respectiv preÅ£ul efectiv plătit sau de plătit pentru mărfuri atunci când sunt vândute pentru export pe teritoriul vamal al Comunităţii. Valoarea de tranzacÅ£ie poate fi ajustată atunci când anumite elemente specifice care sunt considerate ca făcând parte din valoarea în vamă sunt în sarcina cumpărătorului, dar nu sunt incluse în preÅ£ul efectiv plătit sau de plătit pentru mărfurile importate (de exemplu, cheltuielile de transport ÅŸi costul asigurării mărfurilor importate, precum ÅŸi cheltuielile de încărcare ÅŸi manipulare legate de transportul mărfurilor importate până la punctul de introducere a mărfurilor pe teritoriul vamal al Comunităţii, redevenÅ£e ÅŸi drepturi de licenţă, etc.). În valoarea de tranzacÅ£ie se includ ÅŸi anumite prestaÅ£ii făcute de cumpărător în favoarea vânzătorului sub formă de mărfuri sau de servicii determinate, altele decât sub formă de bani. Sunt prevăzute ÅŸi elemente care nu se includ în valoarea în vamă a mărfurilor, cu condiÅ£ia să fie evidenÅ£iate separat de preÅ£ul efectiv plătit sau de plătit ( de exemplu, cheltuielile de transport pentru mărfuri după sosirea lor la locul de intrare pe teritoriul Comunităţii, comisioane de cumpărare, etc.). 
Atunci când valoarea în vamă nu poate fi determinată pe baza preÅ£ului de tranzacÅ£ie, ea se determină prin parcurgerea succesivă a următoarelor regulilor de evaluare până la prima în conformitate cu care această valoare poate fi stabilită:
(a) valoarea de tranzacÅ£ie a mărfurilor identice vândute pentru export în Comunitate ÅŸi exportate în acelaÅŸi sau aproximativ acelaÅŸi moment cu mărfurile care se evaluează;
(b) valoarea de tranzacÅ£ie a mărfurilor similare vândute pentru export în Comunitate ÅŸi exportate în acelaÅŸi sau aproximativ acelaÅŸi moment cu mărfurile care se evaluează;
(c) valoarea bazată pe preÅ£ul unitar care corespunde vânzărilor în Comunitate de mărfuri importate sau de mărfuri identice sau similare importate totalizând cantitatea cea mai mare, către persoane care nu au legătură cu vânzătorii;
(d) valoarea calculată egală cu suma:

  • costului sau valorii materialelor ÅŸi fabricării sau altor transformări în procesul de fabricare a mărfurilor importate;
  • valorii profitului ÅŸi cheltuielilor generale egale cu cele care se reflectă în mod obiÅŸnuit în vânzările de mărfuri de aceeaÅŸi natură sau tip cu mărfurile evaluate care sunt fabricate de producători în Å£ara exportatoare pentru a fi exportate în Comunitate;
  • cheltuielilor de transport ÅŸi costul asigurării mărfurilor importate, precum ÅŸi cheltuielile de încărcare ÅŸi manipulare legate de transportul mărfurilor importate până la punctul de introducere a mărfurilor pe teritoriul vamal al Comunităţii.


Determinarea valorii în vamă nu trebuie să se bazeze pe anumite elemente, cum ar fi: preÅ£ul de vânzare în Comunitate pentru mărfuri produse în Comunitate, preÅ£ul mărfurilor de pe piaÅ£a internă a ţării exportatoare, valori în vamă minime, arbitrare sau fictive, etc.

Măsuri anti-dumping şi compensatorii

1. Masurile anti-dumping si compensatorii sunt integrate in baza de date TARIC dupa cum urmeaza:

DUMP taxa anti-dumping provizorie

DUMP D taxa anti-dumping definitiva

COMP taxa compensatoare provizorie

COMP D taxa compensatoare definitiva

2.Lista cu codurile tarifare a produselor la care se aplica taxe anti-dumping/compensatorii au la baza regulamentele de baza:

Regulamentul (UE) nr. 1036/2016 al Parlamentului European È™i al Consiliului din 8 iunie 2016 privind protecÈ›ia împotriva importurilor care fac obiectul unui dumping din partea țărilor care nu sunt membre ale Uniunii Europene. (J.O. L176/30.06.2016).

Regulamentul (UE) nr. 1037/2016 al Parlamentului European È™i al Consiliului din 8 iunie 2016 privind protecÈ›ia împotriva importurilor care fac obiectul unor subvenÈ›ii din partea țărilor care nu sunt membre ale Uniunii Europene. (J.O. L176/30.06.2016).

Conform art. 14 alin. (1) și (2) la Regulamentul (UE) nr. 1036/2016 se prevăd următoarele dispoziții generale:

„(1) Taxele antidumping, provizorii sau  definitive, se impun prin regulament È™i sunt percepute de statele membre în conformitate cu forma, rata de schimb È™i celelalte elemente stabilite de regulamentul care le impune. Aceste taxe sunt, de asemenea, percepute în mod independent de taxele vamale, de impozite È™i de alte taxe percepute în mod normal la import.

Niciun produs nu poate fi supus în acelaÈ™i timp taxelor antidumping È™i taxelor compensatorii pentru a remedia o situaÈ›ie care rezultă în urma unui dumping sau a acordării unei subvenÈ›ii la export.

(2) Regulamentele care impun taxe antidumping provizorii sau definitive È™i regulamentele sau deciziile care prevăd acceptarea angajamentelor sau încheierea examinărilor sau a procedurilor sunt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Aceste regulamente sau decizii menÈ›ionează în special, È›inând seama de necesitatea de a proteja informaÈ›iile confidenÈ›iale, numele exportatorilor, în cazul în care este posibil, sau al țărilor în cauză, o descriere a produsului È™i o sinteză a faptelor È™i a motivelor esenÈ›iale cu privire la stabilirea dumpingului È™i a prejudiciului. În toate cazurile, se trimite părÈ›ilor în cauză o copie a regulamentului sau a deciziei. DispoziÈ›iile prezentului alineat se aplică mutatis mutandis reexaminărilor."

3. Taxe antidumping È™i compensatorii aplicate în zona contiguă È™i zona economică exclusivă, care sa includă:
Regulamentul (UE) 2016/1036 al Parlamentului European È™i al Consiliului din 8 iunie 2016 privind protecÈ›ia împotriva importurilor care fac obiectul unui dumping din partea țărilor care nu sunt membre ale Uniunii Europene 
Regulamentul (UE) 2016/1037 al Parlamentului European È™i al Consiliului din 8 iunie 2016 privind protecÈ›ia împotriva importurilor care fac obiectul unor subvenÈ›ii din partea țărilor care nu sunt membre ale Uniunii Europene
Regulamentul (UE) 2018/825 al Parlamentului European È™i al Consiliului din 30 mai 2018 de modificare a Regulamentului (UE) 2016/1036 privind protecÈ›ia împotriva importurilor care fac obiectul unui dumping din partea țărilor care nu sunt membre ale Uniunii Europene È™i a Regulamentului (UE) 2016/1037 privind protecÈ›ia împotriva importurilor care fac obiectul unor subvenÈ›ii din partea țărilor care nu sunt membre ale Uniunii Europene
- Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/1131 al Comisiei din 2 iulie 2019 de instituire a unui instrument vamal pentru punerea în aplicare a articolului 14a din Regulamentul (UE) 2016/1036 al Parlamentului European È™i al Consiliului È™i a articolului 24a din Regulamentul (UE) 2016/1037 al Parlamentului European È™i al Consiliului
- Ghid U.E. pentru statele membre și pentru mediul de afaceri - instrument vamal Regulamentul (UE) 2019/1131